سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ملعون است، ملعون است دانشمندی که به سوی پادشاهی ستمگر می رود و به او در ستمش یاری می رساند [امام صادق علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

صفحات اختصاصی
 
semnanhonar.ParsiBlog.com
آمار و اطلاعات

بازدید امروز :52
بازدید دیروز :9
کل بازدید :235211
تعداد کل یاداشته ها : 321
103/2/8
2:7 ع
مهر 93 - جامعه هنرمندان متعهد: وبلاگ فرهنگی هنری ویژه استان سمنان

  به گزارش خبرنگار سازمان بسیج هنرمندان استان سمنان یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج منطقه5 با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد .مصطفی باقرآبادی مسئول انجمن نمایش بسیج هنرمندان استان سمنان در مصاحبه با خبرنگار سازمان بسیج هنرمندان استان سمنان گفت: یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج منطقه 5 در گرگان برگزار گردید و ماحصل حضور 2 گروه  تئاتر صحنه ای پرواز با بال ملائک به کارگردانی علی اکبر شفائیان و عشق با طعم خردل به کارگردانی مسعود تفضلی مفدم و  تئاتر خیابانی سحرمار افسای  به کارگردانی حسین حسام نژاد  در این جشنواره به شرح ذیل می باشد: 

جشنواره تئاتر بسیج

بخش خیابانی:

1- بازیگر مرد بخش خیابانی:: هیئت داوران در بخش بازیگری برگزیده، جایزهخود را شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ پنج میلیون ریال، اهدا کرد به آقای حسینحسام نژاد، بازیگر نمایش (سحر ماه افسای)

2- کارگردانی بخش خیابانی: هیئت داوران جایزه کارگردانی برگزیده خود راشامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ پنج میلیون ریال، اهدا کرد به آقای حسین حسامنژاد، کارگردان نمایش (سحر ماه افسای). همچنین هیئت داوران نمایش خیابانی سحر ماه افسایرا جهت شرکت در جشنواره کشوری به ستاد جشنواره سراسری معرفی نمود.

بخش صحنه ای

3- تقدیری طراحی صحنه: هیئت داوران در بخش طراحی صحنه، جایزه خود را شامللوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ پنج میلیون ریال، اهدا کرد به خانم معظمه یحیایی برایطراحی صحنه تئاتر (عشق با طعم خردل).    4- بازیگری زن : هیئت داوران در بخش بازیگری زن.جایزه سوم  شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی بهمبلغ پنج میلیون ریال مشترکا اهداء  نمود بههریک از خانمها: منیره یحیایی، بازیگر نمایش (عشق با طعم خردل) از سمنان و افسانه فرطانی،بازیگر نمایش (قطار جنوب).

نمایشنامه در این بخش هیئت داروان از دو کار تقدیر نمود. لوح تقدیر وجایزه نقدی به مبلغ پنج میلیون ریال، اهدا به آقای سینا دلشادی، نویسنده نمایش (اینجاشهید آباد است) و آقای علی اکبر شفاییان نویسنده نمایش (پرواز با بال ملائک) ازسمنان.

کارگردانی - هیئت داوران در بخش کارگردانی مقام سوم شامل لوح تقدیر وجایزه نقدی به مبلغ پنج میلیون ریال اهداء  نمود به آقای مسعود تفضلی مقدم، کارگردان نمایش(عشق با طعم خردل)

  

 


93/7/30::: 10:0 ص
نظر()
  
  

ارتحال ملکوتی فقیه عالیقدر، مجتهد عظیم الشان، مجاهد نستوه ، یار دیرین امام و انقلاب، خادم و امین مردم، عالم مجاهد و پارسا، مرحوم حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمدرضا مهدوی کنی رحمت‌الله علیه تسلیت باد.


  
  

 

به بهانه بزرگداشت حافظ:

تقابل مدح زورگویان و آزاداندیشی در شعر حافظ


اختصاصی سیمرغ: حدیثه سوختانلو -

خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی فرزند بهاءالدین معروف‌ترین شاعر عارف قرن هشتم و یکی از چهار تن از بزرگترین شاعران ایران است که معروف جهان شده‌اند و حافظ نقطه‌ی تلاقی فرهنگ اسلام و ایران در قرن هشتم هجری می باشد.

با وجود شهرت والای این شاعران گران مایه در خصوص دوران زندگی حافظ بویژه زمان به دنیا آمدن او اطلاعات دقیقی در دست نیست اما از مجموع کتابهائی که درباره‌ حافظ نوشته شده چنین فهمیده می‌شود که حافظ در اوایل قرن‏ هشتم هجری و حدود سال 727 در شیراز متولد شده است.

پدرش “بهاء‏الدین محمد” بازرگانی می‏کرد و مادرش ا ز اهالی کازرون بوده و خانه ایشان در دروازه کازرون بود. بهاءالدین محمد پدر حافظ در عصر اتابکان فارس از اصفهان به شیراز مهاجرت کرده و در آنجا از طریق بازرگانی ثروتی اندوخت ولی دیری نگذشته که زندگی را بدرود گفته و کارهای تجارتی او آشفته و نابسامان گردید. وارثان او که یک همسر و پسری خردسال بودند به بینوایی و تنگدستی افتادند. آن پسر بعدها ناگزیر شد که روزی خود را از عرق جبین حاصل نماید. با این همه هر وقت فرصت و مجالی می‌یافت در مکتبی که در نزدیکی او بود به کسب کمال می‌پرداخت و در آنجا سرمایه‌ی علمی به کف می‌آورد. قرآن مجید را حفظ کرد و از همین رو بعدها تخلص خود را «حافظ» قرار داد. لقب حافظ به طور عموم به کسانی اطلاق می‌شود که می‌توانستند قرآن را تمام از بر بدون غلط بخوانند چنانکه او گفته است:

ز حافظان جهان کس چو بنده جمع نکرد
مسائل حکمی با نکات قرآنی

حافظ بیشتر عمر خود را در شیراز گذراند و بر خلاف سعدی به جز یک سفر کوتاه به یزد و یک مسافرت نیمه تمام به بندر هرمز همواره در شیراز بود.

خواجه در دوران جوانی بر تمام علوم مذهبی و ادبی روزگار خود تسلط یافت و هنوز دهه بیست زندگی خود را سپری ننموده بود که به یکی از مشاهیر علم و ادب دیار خود تبدل شد و همچنین اشعار او به مناطقی دور دست همچون هند نیز راه یافت.

غزل حافظ، هم دارای سطوح عاشقانه چون غزل سعدی است، هم دارای سطوح عارفانه چون غزل عطار و مولانا و عراقی و هم از سوی دیگر وظیفه اصلی قصیده را که مدح است بر دوش دارد. از این رو شعر حافظ نماینده هر سه جریان عمده شعری قبل از اوست و قهرمان شعر او، هم معبود و هم معشوق و هم ممدوح است.

دیوان حافظ نزدیک چهار هزار بیت است و بر آن شرح های مختلفی نوشته‌اند که از آن جمله: شرح محمد یوسف علیشاه چشتی نظامی به شرح یوسفی به زبان اردو در سال 1307هجری، مفتاح‌الکنوز علی حافظ ‌الرمز از قطب‌الدین قندهاری، بدرالشروح از بدرالدین اکبر آبادی، شرح مشکلات دیوان حافظ از افضل‌الله آبادی، بحرالفلاسه ‌الاقطفی شرح دیوان حافظ از عبیدالله خویشکی چشتی متخلص به عبیدی. به زبان ترکی نیز سه شرح بر آن نوشته‌اند: شرح مصطفی پسر شعبان سروری در گذشته به سال 969 هجری، شرح شمعی در گذشته در حدود سال 1000 هجری شرح سودی بسنوی متوفی در سال 1000 هجری. دیوان حافظ یا منتخبات آن را به برخی از زبانهای اروپایی مانند فرانسه و آلمانی و انگلیسی و روسی و لهستانی و نیز ترکی و عربی ترجمه کرده‌اند.

آن چه شعر حافظ را از شعر شاعران دیگر جدا می‏کند، علاوه بر لطف خدادادی سخن این است که حافظ، شاعری سیاسی و مبارز هم هست و با زبان ایهام و طنز به مسائل حاد اجتماعی دوره خود پرداخته است و با نوع شاهان متظاهر و زاهدان ریایی و صوفیان دروغین به مبارزه ای جانانه مشغول بوده و از این رو شعر او پراز اشاره‏های تاریخی به اوضاع و احوال عصر اوست که بسیاری از آن‌ها برما مجهول است.

روزگار جوانی حافظ مصادف بود با پادشاهی “جلال الدین شاه شیخ ابوالاسحاق اینجو“(774 تا 754 ه ـ ق) در فارس. این پادشاه که ممدوح حافظ شد، پادشاهی هنرپرور، با ذوق و عشرت دوست بود و در سال 744 ه - ق حاکم فارس شد. و دوره دوم زندگانی حافظ، مصادف با روزگار حکومت “امیرمبارزالدین محمد مظفر”بود که دوران تشویش خیال این شاعر بزرگ و شاعران بزرگ و دانشمندان دیگر بوده است.

حافظ از زمره‌ی شاگردان قوام‌الدین عبدالله عالم معروف آن زمان (متوفی به سال 772 هجری ) بوده است. نخست در سلک مقربان ابواسحق‌اینجو درآمده و سپس به پادشاهان آل مظفر پیوسته و شاه شجاع و شاه منصور از امیران این خاندان را مدح گفته است و در این ضمن با پادشاهان ایلکانی‌جلایر (آل جلایر) که در مغرب ایران حکومت داشتند و شاعران را بسیار می‌نواختند از دور روابطی داشته و سلطان احمد پسر شیخ اویس( 813-784هجری) را مدح گفته است. حافظ در زمان زندگی خود از حاجی قوام‌الدین حسن شیرازی کلانتر شهر شیراز (متوفی به 755 هجری ) بیش از دیگران متنعم شده به‌همین جهت اغلب از او یاد کرده است.

حافظ دائم مشاهده می‌کرد که چگونه پادشاهان و ملوک یکی بعد از دیگری طلوع کرده و به اوج عزت می‌رسند و سپس در حضیض ذلت فرو می‌افتند و مانند قطره‌های برف در آفتاب محو و نابود می‌شوند. پیوسته حوادث فرح‌انگیز از پس اتفاقات حزن‌آور روی می‌داد. سقوط حکومتها و وقوع رزمها همواره در برابر دیده شاعر واقع می‌شود. لیکن از همه‌ی این وقایع در اشعار او هیچ انعکاسی دیده نمی‌شود، تنها گاهی اشارتی اتفاقی به پاره حوادث سیاسی زمان مورد توجه دقیق مفسران دیوان او واقع می‌شود. یا بیتی چند در مدح پادشاهی امیری اتفاقی از نظر خواننده می‌گذرد. نه ذکری از فتح پادشاهی یا تحسینی از شجاعت امیری و همانقدر که یک تن شاعر عزیزالنفس را در خور است همین اندازه را بر قلم خود روا داشته و از این بیشتر سخنی نگفته است و می توان گفت که همان بی‌اعتنائی ظاهری حافظ فلسفه او را مرتبتی چنان ارجمند بخشیده است.

حافظ درباره‌ی دوره حکومت کوتاه  ولی طربناک ابواسحاق انجو(اینجو)  می‌گوید:
راستی خاتم فیروزه‌ی بو اسحاقی
خوش‌درخشید ولی دولت مستعجل بود
دیدی آن قهقهه کبک خرامان حافظ
که زسر پنجه شاهین قضا غافل بود

ابواسحاق در سال 758 هجری به دست مبارزالدین به قتل رسید. امیر مبارزالدین محمد پسر مظفر که از سال 754 هجری تا سال 759 هجری در فارس حکومت کرد و به کلی با سلف خود ابواسحاق خوشگذران اختلاف عقیده و سلیقه داشت و باید گفت از جنس دیگر بود. وی مردی سخت و قسی و بی‌رحم و دیکتاتور بود. به محض اینکه شیراز را بگشود در تمام میخانه‌ها را بست و باده‌نوشی و می‌گساری و عشرت را به سختی ممانعت کرد.

حافظ شاعر آزاداندیش و آزاده مرد بلندنظر از این ریاکاری رنجیده خاطر شد و در یکی از غزلهای خود که به این روزهای ضیق و عسرت (اختناق و ریاکاری) اشاره می‌کند چنین می‌گوید:
اگرچه باده فرخ‌بخش و باد گل‌بیز است
 ببانگ‌ چنگ‌ مخور‌ می ‌که‌‌ محتسب تیز است
 صـراحئی و حریفی گرت به دسـت افتد
 بـعیش کـوش کـه ایـام فتـنه‌انگیز است
 در آسـتین مـرقـع پـیالـه پـنهان کـن
 که‌همچو‌چشم ‌صراحی ‌زمانه‌ خون‌ریز است
 ز رنـگ بـاه بشوئید خـرقه‌هـا در اشـک
 کـه موسـم ورع و روزگــار پرهیـز است

و نیز گفته است:
 بـود آیـا کـه در میـکده‌ها بـگشاینـد
 گـره از کار فرو بسته‌ی ما بگشایند
 اگـر از بـهر دل زاهد خودبین بستند
 دل قوی‌دار که از بهر خدا بگشایند
 در مـیخانـه ببستـند خـدایـا مـپسند
 که در خانه‌ی تزویر و ریــا بگشایند
 گیسوی چنگ ببرید به مرگ می‌ناب
 تا همه مغبچه‌ها زلف تو تا بگشایند
شاه شجاع که بعد از پدرش امیر مبارزالدین به حکومت رسید سخت‌گیریهای جابرانه پدر را به نرمی و ملاطفت بدل کرد و حفظ در این باره می گوید:
قسم به حشمت و جاه و جلال وشاه شجاع
که نیست با کسم از بهر مال و جاه نزاع
ببین که رقص کنان می‌رود به ناله‌ی چنگ
کـسی کـه اذن نـمی‌داد استماع سماع
با وجود همه‌ی این اشعار و دیگر ابیات موجود در مدح شاه شجاع، گفته‌اند که رابطه‌ی میان حافظ و شاه‌شجاع چندان نیکو نبوده است.
شاه شجاع در سال 785 هجری یا در سال 786 هجری وفات یافت و به جای وی پسرش سلطان زین‌العابدین پادشاه شد. این پادشاه را نیز پسر عمویش شاه منصور در سال 789 هجری دستگیر کرد و معزول و زندانی ساخت. حافظ فتح او را در غزل زیر تهنیت گفته است:
بیا که رایت منصور پــادشاه رسید
نوید فتح و ظفر تا به مهر ماه رسید
سابقه شهرت وسیع حافظ حتی در ایام حیات او بسیار گسترده بوده است چنانکه خود او می‌گوید:
به شعر حافظ شیراز می‌کوبند و می‌رقصند
سیه‌چشمان کشمیری و ترکان سمرقندی
و در بیتی دیگر به غزلی که خود سروده اشاره کرده و گفته است:
شکر شکن شوند همه طـوطـیان هند
زیـن قـند پـارسی که به بنگاله می‌رود
طی مکان ببین و زمان در سلوک شعر
کاین طفل یک شبه ره صد ساله می‌رود
حافظ نه تنها با پادشاهان مظفری (آل مظفر) بلکه با بسیاری از دیگر امیران و ملوک معاصر رابطه داشته است. سلطان احمد پسر اویس جلایری پادشاه فاضل و کامل که از سلاله ایلخانیان در بغداد سلطنت می‌کرد و خود نیز شاعر و موسیقی‌شناس و نقاش و هنرپیشه بوده مکرر کوشش کرد که حافظ را به دربار خود جلب کند لیکن به دلایلی که خود شاعر گفته است:
نمیدهند اجازت مرا به سیر و سفر
نسیم خاک مصلی وآب رکن‌آباد
موفق نگردید.
دو نفر از پادشاهان هند نیز سعی نمودند که حافظ را به سفر هندوستان و دیدن دربار خو راغب سازند یکی از آنها محمودشاه بهمنی دکنی است که شاهی شعر دوست و شاعر نواز بود، به وساطت یکی از مقربان درگاه خود موسوم به میر‌فضل‌الله حافظ را به تختگاه خود دعوت نمود و برای او وجهی که کفاف مصارف سفر را بنماید فرستاد. حافظ قسمت عمده آن مبلغ را قبل از حرکت از شیراز خرج نموده و چون در بین راه خود به خلیج فارس به قصبه لار رسید یکی از دوستان فقیر و تهی‌دست خود را در آنجا بدید و آنچه برای او باقی مانده بود به او عطا کرد و در آنجا دو تن از بازرگانان ایرانی خواجه محمد کازرونی و خواجه زین‌الدین همدانی که عازم سفر هندوستان بودند به او تکلیف کردند که با آنها هم سفر شده و در برابر لذت مصاحبت او مخارج مسافرتش را بپردازند. حافظ تقاضای آنها را پذیرفته با آنها تا بندر هرمز رفت و در آنجا در کشتی که منتظر حمل وی به هندوستان بود بنشست. در همان سفر دریا را طوفانی فرا گرفت و شاعر را چنان دهشتی دست داد که فسخ عزیمت نموده به شیراز بازگشت و برای محمودشاه غزلی ساخته به هندوستان فرستاد و این ابیات از آن غزل است:
دمی با غم به سر بردن جهان یکسر نـمی‌ارزد
بمی بفروش دلق ما کزین بهتر نمی‌ارزد
شکوه تاج سلطانی که بیم جان‌در او‌ درج است
کلاهی دلکش است اما بترک سر نمی‌ارزد
بـکـوی میفروشانش به جامـی در نمی‌گیرنـد
زهی سجاده‌ی تقوی که یک ساغر نمی‌ارزد
بس آسان می‌نمود اول غم دریا ببوی سود
غلط کردم که یک طوفان بصد گوهر نمی‌ارزد
برو گنج قناعت جوی و کنج عافیت بنشین
کـه یکـدم تنگدل بودن به بحر و بر نمی‌ارزد
چوحافظ‌در‌قناعت‌کوش‌و‌از دنیای دون بگذر
که یـکجو منت دو نان به صد من زر نمی‌ارزد
شبلی نعمانی حکایت می‌کند که پادشاهی دیگر از هندوستان موسم به سلطان غیاث‌الدین پسر سلطان اسکندر بنگالی که در سال 768 هجری به تخت سلطنت نشست با حافظ ارسال و مرسولی داشت و حافظ غزل زیر را برای او سروده است:
ساقی حدیث سرو و گل و لاله می‌رود
ویـن بـحث با ثلاثه غسالـه می‌رود
شـکرشکن شوند همه طوطـیان هند
زین قند پارسی که به بنگاله‌میرود
حافظ‌زشوق مجلس سلطان غیاث‌دین
غافل مشو که کار تو از ناله میرود

سلاطین دیگر “آل مظفر”  نیز چون شاه “یحیی”، شاه “محمود” و “زین العابدین” و همچنین “سلطان اویس” و “سلطان احمد ایلکانی” که در تبریز و بغداد حکومت داشته‏ اند، همه در اشعار حافظ یاد شده و شاعر روی هم رفته آن‌ها را ستوده است. اواخر عمر حافظ مصادف با استیلای “ امیر تیمور گورکانی” بر فارس بوده است و اگر ملاقات و دیداری با حافظ داشته، اواخر عمر شاعر بوده است.

اما نکته جالب توجه این است که حافظ در معدود مدایحی که گفته است نه تنها متانت و آزاداندیشی معنوی خود را از دست نداده است بلکه همچون سعدی ممدوحان خود را پند داده و کیفر دهر و ناپایداری این دنیا و لزوم رعایت انصاف و عدالت را که از تفکرات اسلامی او نشعت می گیرد  به آنان گوشزد کرده است و به همین جهت نمی‌توان وی را جز شاعران مداح به حساب  آورد.

مرگ حافظ احتمالاً در سال 971 ه.ق روی داده است و حافظ در گلگشت مصلی که منطقه ای زیبا و با صفا بود و حافظ علاقه زیادی به آن داشت به خاک سپرده شد و از آن پس آن محل به حافظیه مشهور گشت.

منبع:
پایگاه حیات اندیشه


  
  

جشنواره ادبیات داستانی بسیج

 

کسب مقام سوم داستان کوتاه بزرگسال توسط سرکار خانم  ملیحه ذوالفقاریان هنرمند بسیجی مهدیشهری از استان سمنان برای داستان «پابرهنه» 


به گزارش خبرنگار بسیج هنرمندان استان سمنان آیین اختتامیه هشتمین جشنواره سراسری ادبیات داستانی بسیج با حضور رضا رسولی دبیر جشنواره، عباس براتی‌پور، حمید داوودآبادی و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در سالن همایش‌های فرهنگسرای ارسباران برگزار گردید و این جشنواره با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد. در میان اسامی نفرات برگزیده نام سرکار خانم  ملیحه ذوالفقاریان هنرمند بسیجی مهدیشهری از استان سمنان   بابت مقام سوم داستان کوتاه بزرگسال  برای داستان «پابرهنه» می درخشد.

 

در ضمن آرای هیئت داوران جشنواره به شرح ذیل می باشد.
برگزیدگان داستان کوتاه بزرگسال

محسن نعمت‌اللهی برای «غواص »

سولماز صادق‌زاده برای «غصه تمام نمی‌شود»

ملیحه ذوالفقاریان برای «پابرهنه»

تقدیرشدگان داستان کوتاه بزرگسال

ساره نوروزی برای «قبری که جا مانده»

شمس‌الله دایی‌زاده برای «لبخند بزن رزمنده»

مریم محمدی برای «نفسی زیر آب»

برگزیدگان داستان کوتاه جوان

نازیلا زارعی برای «ذهن آشفته این آبادی»

سمانه صالح تبری، زهرا عبداللهی

 همچنین در بخش تقدیر داستان کوتاه جوان از آرین بهاری، سیدامیرمسعود یحیوی‌زاده و آریان رضایی و در بخش داستان بلند بزرگسال از امید کوره‌چی تقدیرشد.

 گفتنی است بخش داستان‌های بلند بزرگسال در رتبه اول و سوم هیچ برگزیده‌ای نداشت.

تقدیرشدگان داستان بلند بزرگسال هشتمین جشنواره سراسری ادبیات داستانی بسیج به ابراهیم باقری حمیدآبادی، حسین بذرافکن، اعظم منصوریان، مرتضی مرشدی، محمد طالبی و برگزیدگان داستان بلند جوان به آرمان اعتمادی تعلق گرفت.

شایان ذکر است: در بخش برگزیده داستان بلند جوان در رتبه اول و سوم هیچ برگزیده‌ای اعلام نشد، همچنین سیدعلی راوری تقدیری بخش داستان بلند جوان معرفی شد.

 


93/7/18::: 12:0 ع
نظر()
  
  

 

فیلم مقاومت در شاهرود

 

از جمله حواشی ناراحت کننده اختتامیه جشنواره مقاومت سکوت خبری-رسانه ای این جشنواره بود که نشان از مظلومیت فرهنگ علی الخصوص سینمای مقاومت در شاهرود داشت  .

 

به گزارش شاهرودنیوز اختتامیه این جشنواره که با وجود نبود سینمای فعال در شاهرود کلید خورد حواشی جالبی داشت که از نظر شما مخاطبان عزیز میگذرانیم:

*نمایشگاه 40پوستراز14 هنرمند و13 نقاشی  از13 هنرمند باموضوع مقاومت وپایداری ومقاومت وپایداری مردم غزه  توسط انجمن تجسمی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود درورودی محل اختتامیه خودنمایی میکرد.

*حاضران شاخص مراسم اختتامیه متشکل از افرادی بود که خود از یادگاران جبهه و جنگ بودند.امیر زارع و رییس عقیدتی سیاسی لشگر58 ذوالفقار که همیشه پیشتاز مراسم های فرهنگی،مذهبی شهرستان هستند به مراسم جلوه خاصی داده بود.سرهنگ مطهری و عشق مسئول بسیج هنرمندان استان هم در این مراسم حاضر بودند.رییس خوش خلق و سیمای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان هم با سخنان خود دیگران را بهره مند کرد

*حضورمادروبرادرشهیدهنرمندفیلمسازسیدتقی حسینی درجلسه اختتامیه شآنیت مراسم را دو چندان کرده بود.گویا از بانیان اصلی جشنواره بودند.الحق که مادر شهید هم بانی آن بود.

*پخش گزارشی ازفیلم ساخته شهید سیدتقی حسینی بصورت غیرمنتظره مادر شهید حاضر را غافلگیر کرد و چنان به یاد دلبند غایبش گریست که جمع حاضر را از دلتنگی فرزندش متاثر کرد..

*سکوت حکمفرمادرسالن باتوجه به حضورتعداد زیادی دانش آموزدرطول برنامه نشان از فرهنگ سازی صحیح مدیران برخی مدارس نسبت به تقدّس دفاع مقدس و مقاومت داشت.در نوع خود قابل تقدیر بود

*پخش نماهنگ معرفی شهدای هنرمند شاهرود  ازقبورشهدا  که درزمستان و زیر بارش شدید برف تصویربرداری شده بود شوری به مجلس بخشید و تشویق حضار رابرانگیخت

*به تعدادی از دانش آموزان حاضر ازسوی بسیج هنرمندان کارت هدیه ناقابلی داده شد

*درپایان درحالی که فیلم معراجی ها پخش می شد وصحنه تاریک بودصحنه ای دیدم که خیلی تحت تاثیرقرارگرفتم وقتی مادرشهید درتاریکی ودرحال پخش فیلم برای دانش آموزان پله ها رابرای خروج طی می کرددانش آموزان هرردیف به احترام ایشان ازجا برمی خواستند  وتمام قد خم می شدندتاپایان پله های درب خروجی همه ایستاده بودند وبه فیلم توجهی نداشتند ومن وچند نفردیگرکه چنین صحنه ای رادیدیم ازادب این جوانان لذت بردیم که بدون اینکه کسی به ایشان یادبدهد چگونه ادب می کردندکه شاید تاثیراین جلسه باشکوه باعث شناخت این جوانان ازمادرشهید هنرمندشده بود

*ودرنهایت برگزاری این جشنواره که در400 شهرکشوربود وافتتاحیه واختتامیه فقط درمراکزی محدود بچه های شاهرود سعی کردند تادراستان سمنان این برنامه درشاهرود بصورت استانی اجراشود

امیدواریم سال دیگر این جشنواره با امکانات مناسبتری برای نسل جوان به نمایش درآید و در سینمای اختصاصی با امکانات خودمان دیده شود.حقیقت باید از دست اندرکاران این جشنواره که با وجود کمبود امکانات با تلاشی بی حد کار را به سرانجامی نیکو رساندند قدردانی ویژه ای میشد اما ظاهرا گمنامی و سکوت رسانه ای در جشنواره مقاومت برگرفته از روحیه بسیجی وار رزمندگان8سال دفاع مقدس بود..

  • گزارش از:علی محبی-خبرنگار شاهرودنیوز


  
  

فیلم مقاومت در شاهرود


پیش از ظهر دیروز، در آئین اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با حضورامیرزارع فرمانده لشکر58 ذوالفقار،سرهنگ عشق مسئول بسیج هنرمندان استان سمنان ،عقیدتی سیاسی لشکر58 ،فرمانده سپاه شاهرودو جمعی از مسئولین استان و شهرستان ،خانواده معظم شهداومادرشهیدهنرمند فیلمسازسیدتقی حسینی که در سالن بهمن شهرستان شاهرود،  برگزار شد، فرمانده سپاه ناحیه شاهرود، با بیان اینکه ذات هنر زیبا است، اظهار کرد: شهدا زیبا هستند و انجام کارهای هنری برای شهدا  نیز زیبا است؛ چرا که خود را وقف هدف والایی که خداوند برای انسان تعیین کرده است، نمودند.

سرهنگ پاسدار عباس مطهری، با اشاره به  سخن حضرت زینب(سلام الله علیها) که می فرمایند"در واقعه کربلا چیزی جز زیبایی ندیدم" بیان کرد: چون امام حسین(علیه السلام) مرگ با عزت را بر زندگی با ذلت ترجیح دادند، عاشورا در نگاه  حضرت زینب (سلام الله علیها) زیبا است و ادامه دادن راه ائمه و شهدا نیز زیبایی است.

جشنواره مقاومت، مسئولیت سنگینی بر دوش متولیان فرهنگی نهاد

محسن امیری، در آئین اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم  مقاومت با بیان اینکه این جشنواره برای اولین باربصورت استانی در شهرستان شاهرود برگزار شده است، اظهار کرد:  از میان 400شهرستان کشور، شاهرود یکی ازشهرهایی بودکه بیشترین اکران فیلم درآن صورت گرفته است واین مهم باتلاشهای مدیرکانون بسیج هنرمندان شاهرود عباس اعتماد وهمکارانشان بدست آمد

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شاهرود، ابراز داشت: فرهنگ در مسیر تکامل و در شکل گیری، سه شکل به خود دیده است.

وی شکل نخست فرهنگ را از طریق ادبیات شفاهی دانست و  ابراز کرد: آداب و رسوم و عقاید و سنن و ...از طریق خلق اسطوره، نقل سینه به سینه، به نسل های بعدی منتقل شده است.

امیری افزود: در شکل دوم این مسئله، از طریق ادبیات مکتوب  در قالب نگارش روزنامه ها وکتاب ها تکمیل وانتقال فرهنگ  صورت می گیرد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شاهرود، عنوان کرد: شکل سوم این تکامل  و شکل گیری فرهنگ، از طریق هنرهای تصویری و هنرهای نمایشی خود را بروز و ظهور می دهد.

محسن امیری با اشاره به تاثیر هنر در انسان،  اذعان کرد: ما موظف هستیم برای حفظ، پاسداشت، نشر و ترویج آنچه که به ما رسیده است از قاب تصویر و سینما استفاده کنیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تاکید کرد: برگزاری این جشنواره بار مسئولیت سنگینی را بر عهده ما مسئولان خواهد گذاشت.

وی افزود: امیدوارم بتوانیم از این پس در قالب انعقاد تفاهم نامه های مشترک با نهاد های انقلابی و  فرهنگی هنری، دستاوردها و افتخاراتی که در دوران دفاع مقدس نصیب شهرستان شاهرود شده است را در قالب تصویر و فیلم کوتاه ارائه دهیم.

امیری مطرح کرد: امیدوارم با این همکاری و همدلی بتوانیم در جدول چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، آثار هنرمندان شهرستان شاهرود را نیز شاهد باشیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شاهرود عنوان کرد: من اعلام آمادگی کرده  و دست یاری به سمت مسئولان و متولیان فرهنگ دراز می کنم و امیدوارم بتوانیم با برنامه ریزی شاهد این اتفاق مبارک باشیم.

از استقبال خوب مردم راضی هستیم

دبیر اجرایی جشنواره فیلم مقاومت در استان سمنان، نیز ضمن ابراز رضایت از برگزاری سیزدهمین جشنواره مقاومت در شهرستان شاهرود، در گفتگو با خبرنگارما اذعان کرد: خوشبختانه استقبال خوبی از این رخداد سینمایی در شهرستان شاهرود صورت گرفت.

13 نقاشی از13 هنرمند باموضوع دفاع مقدس ومردم غزه ازبرنامه های جنبی این اختتامیه بود

مدیر کانون بسیج هنرمندان شاهرود، به برگزاری ورکشاپ دفاع مقدس ، نقدفیلم وکارگروه هنری ونمایشگاه 40پوستراز14 هنرمند و13 ونقاشی  از13 هنرمند باموضوع مقاومت وپایداری ومقاومت وپایداری مردم غزه  با حضور مسئول انجمن تجسمی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود در رورودی سالن برگزاری خبر داد.

شایان توجه است، آئین افتتاحیه سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در استان سمنان، دوم مهر ماه به میزبانی شهرستان شاهرود برگزار شد و با اکران و پخش 54فیلم کوتاه،سینمایی، انیمیشن و...در سه سانس صبح ویژه مدارس و عصر و شب ویژه عموم و به صورت رایگان، در تالار بهمن و سالن کانون جوانان بسیح شهرستان شاهرود، میزبان علاقمندان بود.

پیش از ظهر امروز نیز با همت و تلاش هنرمندان بسیجی کانون بسیج هنرمندان شاهرود و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرهنگی سپاه ناحیه شاهرود، مراسم اختتامیه این جشنواره با حضور مسئولین استان و شهرستان، و خانواده معظم شهدا و جمعی از هنرمندان و دانش آموزان شاهرودی در تالار بهمن، به کار خود خاتمه داد.

از دیگر برنامه های این مراسم اختتامیه می توان به پرده خوانی، پخش کلیپ، پخش نماهنگ (اثر هنرمند فیلمساز، شهید سید تقی حسینی که اشک های مادر بزرگوار این شهید را بر گونه هایش جاری کردوفضای معنوی خاصی به جلسه بخشید)  اشاره کرد.شایان ذکراست دراین جلسه ازخانواده شهید سیدتقی حسینی هنرمندفیلمسازبعنوان شهید شاخص تجلیل بعمل آمد.



93/7/10::: 12:36 ع
نظر()
  
  

به گزارش روابط عمومی کانون بسیج هنرمندان گرمسار نمایش حماسه رزم دفاع مقدس در قالب اولین اجلاسیه 232 شهید شهرستان و 10 شهید گمنام در گرمسار برگزار خواهد شد. محسن فدایی باش مسئول انجمن نمایش کانون بسیج هنرمندان با اعلام این خبر افزود در این نمایش که در قالب اعزام نمادین بسیجیان به جبهه ،اجرای نمادین حماسه رزم و شبیه سازی صحنه های دفاع مقدس با حضور 400 هنرور توسط هنرمندان بسیجی کانون بسیج هنرمندان سپاه ناحیه گرمسار در تاریخ های 8 و 9 و 10 مهرماه برگزار خواهد شد . از عموم مردم شهرستان گرمسار به خصوص هنرمندان عزیز دعوت می گردد تا در این اجلاسیه زینت بخش محفل شهدا باشند.


  
  

 

به گزارش خبرنگار بسیج هنرمندان استان سمنان ، فیلم های سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت همزمان با هفته دفاع مقدس از تاریخ 01/07/1393 به مدت یک هفته در شهرستانها سمنان ،شاهرود،گرمسار ،دامغان ، مهدیشهرو آرادان در حال  اکران می باشد.

علی عشق مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان سمنان در این باره گفت: با عنایت به تاکیدات وی‍‍ژه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نسبت به حوزه فرهنگ به خصوص فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی ،انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با همکاری سازمان ها و نهادهای فرهنگی هنری کشور از جمله سازمان بسیج هنرمندان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به برگزاری سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت ( انقلاب و دفاع مقدس ) همزمان با هفته گردامیداشت دفاع مقدس با حضور سینما گران کشور و هنرمندان جهان و کشورهای اسلامی در سطح ملی و بین المللی با موضوعات مقاومت و بیداری اسلامی،وحدت اسلامی و مقابله با اندیشه های تکفیری ها ،مقابله با جنگ نرم شبکه های استکبار ،تروریسم و صهیونیزم بین الملل و ... در گستره منطقه ای و جهانی نموده است.

وی ادامه داد : اکران فیلم های جشنواره همزمان در کشورهای روسیه ،هند،گرجستان ،قزاقستان ،سوریه و فلسطین(غزه) و400 شهر کشور انجام می شود

 علی عشق در پایان گفت:اکران فیلم های جشنواره مقاومت در شهرستانهای استان بامشارکت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا می گردد که این اکران در شهرستان های سمنان در تالار آفتاب ، گرمسار در سینما ابریشم ، دامغان در تالار منوچهری دامغانی، شاهرود در کانون بسیج جوانان و تالار مهر . مهدیشهر در فرهنگسرای نیستان و آرادان در تالار شهید فهمیده صورت می گیرند .

 

جشنواره فیلم مقاومت


93/7/3::: 1:27 ع
نظر()
  
  

 

به گزارش روابط عمومی کانون بسیج هنرمندان گرمسار ،اولین یادواره 14 شهید هنرمند شهرستان گرمسار برگزار شد.محمد وحیدی مدیر کانون بسیج هنرمندان با اعلام این خبر به خبرنگار ما بیان داشت الحمدلله این یادواره با حضور پرشور هنرمندان گرمسار برگزار گردید.

در این یادواره هنرمندان بسیجی به ارائه آثار هنری خود پرداختند.میهمان ویژه این برنامه استاد رضا برجی مستندساز برتر بود که به نقش مهم هنر در دنیای کنونی پرداخت و به بیان خاطرات خود از سفرهای مختلف پرداخت.خاطر نشان می شود در این یادواره برنامه مختلفی همچون قرائت شعر،داستان،اجرای زنده تکنوازی نی ،نمایش،پخش کلیپ با هنرنمایی هنرمندان بسیجی برگزار گردید.

 

یادواره شهدای هنرمند گرمسار


  
  

 

انجمن فیلم سازمان بسیج هنرمندان استان سمنان  به مناسبت هفته دفاع مقدس تقدیم می دارد :

اکران  فیلم های سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت

 

عصر ها 

صبح ها

 

  20

17:30

16

10 صبح

تاریخ

 سینمایی:

معراجی ها

سینمایی:

تنهای تنهای تنها

سینمایی:

ذهن خاموش

 

 انیمیشن:

رقص قاصدک

تحریم بی اثر

عنکبوت آنتن

چنگال عقاب

خلیج فارس

رستا

جزیره

ماجراهای عمو سام

دختر سنگ فروش

جزیره بیداری

درخت خدا

یکم مهر

سینمایی:

خاک ومرجان

سینمایی:

قصه ظهر جمعه

ارتش پنهان

بازگشت

من آبادان رفتم مترسک ها می میرند

درختان حماسی

فیلم کوتاه:

با

پیرمرد

رخ در مهتاب

خوب کادر پر می کند

سلام مادر

پارکینگ

شب نیمه های ماه

آن شب

 

فیلم سینمایی:

معراجی ها "(112)

دوم مهر

سینمایی:

آنچه گذشت

سینمایی:

شیخ شریف

سینمایی:

دنیای قشنگ نو

لبخند در رگ های غیرت

فیلم سینمایی کوتاه:

هفت سنگ

یک لحظه دیرتر

الفبای روشن

آسانسور

هوای بسته بندی شده

ساعت شش

حنانه

آخرین ایستگاه

سوم مهر

سینمایی:

معراجی ها

سینمایی:

ناشناس

مستند:

هالییود تروا

17000

باغ ما که خشک نشد

داشتیم رد میشدیم

زندگی در ثانیه ی صفر

شهسوار عشق

لبیک یا حسین علیه السلام

 

 

 

 فیلم سینمایی:

اتاق جنگ

داستان یک شهر

چهارم مهر