سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه به نوایى رسید خود را از دیگران برتر دید . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

صفحات اختصاصی
 
semnanhonar.ParsiBlog.com
آمار و اطلاعات

بازدید امروز :68
بازدید دیروز :9
کل بازدید :235227
تعداد کل یاداشته ها : 321
103/2/8
3:42 ع
آذر 92 - جامعه هنرمندان متعهد: وبلاگ فرهنگی هنری ویژه استان سمنان

جلسه دیدار و گفتگوی با اهالی فرهنگ ، ادب و هنر عصر روز دوشنبه 18 آذرماه در تالار بهمن اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شاهرود برگزارگردید 

مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان سمنان همدر این جلسه گفت : شاهرود دارای فرهنگ و تمدن است و این فرهنگ و تمدن ازسابقه دیرینه برخوردار است و در زمینه فرهنگ وهنر ، هنرمندان برجسته در سطح منطقه و ملی پرورش داده است که نشان از پشتکار و فعالیت ، گذشت ، خلاقیت و همان اندیشه بسیجی بودن است چرا که شاید خیلی ها در زمینه های مختلف فرهنگی ، هنری توانایی هایی داشته باشند ولی آن پشتکار و تلاش را ندارند تا خود و دیگران از آن بهر ه ببرند

 علی عشق مسئول بسیج هنرمندان استان سمنان افزود : شما پیشکسوتان و هنرمندان کارشناسان هنر در زمینه های فرهنگی وهنر ایرانی اسلامی راهنما و هدایت جوانان و کسانی که جویای کارهای فرهنگی و هنری را دنبال می کنندهستید .

 مسئول سازمان بسیجهنرمندان استان بیان کرد : جامعه بسیج هنرمندان و پیشکسوتان هیچ ضعفی ندارند، با خود باور ی اگر نقص اندکی هم است بر طرف می گردد .

وی اشاره به جایگاه هنر کرد و گفت : هنر بسیار ارزشمند است ، پیشکسوتان و صاحبان هنر و اندیشه باید هنرشان را ارزانتر به دیگران مخصوصا جوانان و کسانی که دوست دارنددر زمینه فرهنگی و هنری گام بر دارند ارائه نمایند . محسنامیری رییس اداره ضمن تبرک به مناسبت ولادت حضرت امام موسی کاظم (ع ) و خیر مقدم به مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان سمنان و حاضرین در جلسه گفت : امروز همه کسانی که در زمینه فرهنگ و هنر که به نحوی از اداره فرهنگ وارشاد اسلامی مجوز دریافتو فعالیت و خدمات ارائه می دهند که باعث رشد و شکوفایی جامعه و کشور می گردد جزو خانواده بسیج هنرمندان هستند .

وی افزود : اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شاهرود با تمام توان در خدمت هنرمندان در تمامی رشته ها ی فرهنگی و هنری و بسیج هنرمندان می باشد و جای خرسندی است که کانون بسیج هنرمند ان شهرستان شاهرود رتبه برتر را در سطح استان کسب کرده است

همچنین دراین جلسه عباس اعتماد مدیرکانون بسیج هنرمندان شهرستان شاهرود گفت این کانون آماده پذیرش هنرمندانی که تاکنون عضوبسیج هنرمندان نشده است می باشد ونسبت به آنان نگاه ویژه ای خواهد داشت

لازم به ذکر است : در این جلسه هنرمندان هم مواردی را در زمینه های هنری و مشکلات پیشرو را مطرح کردند که مورد بحث و بررسی قرار گرفت .    


92/9/21::: 10:57 ص
نظر()
  
  

عنوان اثر : کوچه ی ما

موضوع : بازخوانی ارزش ها و آرمانهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

قالب اثر: چهار پاره

نام نام خانوادگی شاعر: علیرضا دهقانیان

مقام : دوم دفاع مقدس دومین جشنواره شعر بسیج92

خانه ای بود در کوچه ما 

خانه عشق نامیده می شد

موی سرسبز یاس سپیدی

روی دیوار آن دیده می شد

 

روزی از خانه کوچک ما

مرد خوب و عزیزی سفر کرد

کوله بر پشت و پوتین به پا داشت

از همین کوچه ما گذر کرد

 

خوب یادم می آید که آن روز

گریه می کرد نو دختر او

آه با کاسه ای لب پریده

آب می ریخت پشت سر او

 

روز های زیادی گذشتند

دخترک از پدر بی خبر بود

چشمهای نجیب و قشنگش

سال های زیادی به در بود

 

تا که یک روز ، یک روز غمگین 

بر سر کوچه شان حجله بستند

آمدند و برای سر خاک

شاخه یاس ها را شکستند

 

روز تدفین که من بر سر خاک

میخک قرمزی برده بودم

دخترش گریه می کرد و میگفت

کاش من جای او مرده بودم


  
  

همایش دو روزه شاعران بسیجی استان گلستان و سمنان

 

همایش دو روزه شاعران استان های سمنان وگلستان با حضور30 شاعر، در شهرستان شاهرود برگزار شد.

در نخستین روز از همایش دو روزه شاعران استان های سمنان و گلستان، شاعران شهرهای شاهرود، گنبد، گرگان، مینودشت، تهران، سمنان و شاهرود به شعرخوانی پرداختند.

نخستین برنامه اجرایی همایش، کارگاه شعر خوانی بود که در سالن کنفرانس اداره ارشاد برگزار شد.

در این گارگاه ؛ اشعاری در موضوعات آئینی، دفاع مقدس و آزاد ارائه شد.

علی جهانگیری از گرگان، ناصر حامدی از سمنان، مختار رنجیده از مینودشت و استاد علی مغانی ازشاهرود، از جمله شعرایی بودند که به شعر خوانی پرداختند.

"شب شعر آئینی"، که در حسینیه اعظم شهر رودیان برگزار شد، دومین بخش همایش مذکور را به خود اختصاص داد.

در شب شعر نامبرده که با حضور امام جمعه، شهردار و اعضای شورای شهر رودیان برگزار شد؛ جمعی ازشعرا به "شعر خوانی آئینی" در وصف امام حسین(ع)، و اهل بیت ایشان پرداختند.

در این شب شعر ؛ امام جمعه و شهردار رودیان نیز سخن گفتند.

همایش نامبرده؛ از شبکه استانی، به تهیه کنندگی ناصر حامدی پوشش تلویزیونی داده شد.

ناصر حامدی؛ شاعر، مجری و تهیه کننده، نیز به شعر خوانی در وصف حضرت زینب(س) پرداخت.

مدیر کانون بسیج هنرمندان شهرستان شاهرود،عباس اعتماد، درجمع شعرا، ضمن خیرمقدم ابراز داشت: خوشحالیم که این همایش، با ایام شهادت حضرت رقیه(س) مصادف شد وفرصتی برای بیان اشعاری در وصف امام حسین(ع) و اهل بیت ایشان فراهم کرد.

هم چنین مسئول گروه ادبیات بسیج هنرمندان و دبیراجرایی همایش شاعران استان های سمنان و گلستان، حمید عرب عامری بیان کرد:هدف از اجرای این همایش، تبادل فرهنگ و ادبیات بین شاعران استان های همجوار بود.

در دومین روز از همایش شاعران استان سمنان و گلستان، شعرا از موزه مردم شناسی شاهرود و آرامگاه بایزید بسطامی بازدید واز مقبره امام زاده محمد(ع) بسطام و بارگاه شیخ ابوالحسن خرقانی؛ زیارت کردند.

این همایش به همت کانون بسیج هنرمندان ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود و شهرداری و شورای اسلامی شهر رودیان برگزار شد.

امام جمعه رودیان:جایگاه شعر در اسلام ویژه است 

درشب شعر آئینی شاعران استان های سمنان و گلستان؛ امام جمعه شهر رودیان، از جایگاه ویژه شعر و شاعری در اسلام یاد کرد.

به گزارش شاهرودنیوز در پی برگزاری همایش شاعران استان های سمنان و گلستان، "شب شعر آئینی" در حسینیه اعظم شهر رودیان برگزارشد.

در این شب شعر، امام جمعه شهر رودیان ابراز داشت: جایگاه شعر وشاعری به خصوص در اسلام ویژه است.

عباس معصومی بیان کرد: خداوند متعال، هر پیامبر را به همراه معجزاتی، متناسب با جامعه و مردم آن زمان میفرستادند. در زمان بعثت رسول مکرم اسلام(ص)، مسئله شعر و شاعری در فرهنگ عرب حرف اول را میزد و گرداگرد کعبه، پر از اشعار اعراب بود. وخداوند، آیات قرآن را معجزه حضرت محمد(ص) قرار دادند که قابل قیاس با اشعار اعراب نبود.و تاثیر شعر در فرهنگ عرب و غیر عرب زیاد بود.

شهردار رودیان که در این مراسم سخن گفت ابراز داشت: همه موجودات عالم دارای تناسب اند که اگر از آن دور شوند، از نقطه کمال خود دور شده اند.

علی بیاری گفت:هنر از زندگی ما بیرون رفته و ما را از آدمیت دور ساخته است.کوک اولیه ما آدمیت است، باید تلاش کنیم که به کوک اولیه خود بازگردیم.

در این مراسم جمعی از شعرا به شعر خوانی آئینی در وصف امام حسین(ع) و اهل بیت ایشان پرداختند.


  
  

سایت سیمرغ-سمنان:حسین خلیل نژادگفت :تاثیر هنر در زندگی مردم قابل انکار نیست وآثار هنرمندان می تواندعلاوه برتاثیربرعواطف واحساسات انسانتفکرآفرین باشد

رئیس اداره سیاسی فرمانداری ویژه شهرستان شاهرود، در جلسه صالحین اعضا شوراو مشاورین کانون بسیج هنرمندان شاهرود ضمن تبیین ارتباط بین «هنر و بسیج» گفت بسیجی عنصری است که مصالح عمومی را برمنافع فردی ترجیح می دهد وحتی از منافع خویش برای عموم میگذردکه مصداق بارزآن هشت سال دفاع مقدس است که بی ادعاو بی ریا ازجان وزندگی خوددرراه دفاع از میهن اسلامی گذشتندوخاطره ازجان گذشتگی وفداکاریهای هنرمندانه اشان جاویدان خواهدماند

 مدرس دانشگاه، درادامه افزود اثری که یک هنرمند خلق می کند؛ علاوه بر تاثیر دراحساسات مخاطب، باید در جهت وادار کردن انسان به تفکر و تامل نیز گام بردارد

حسین خلیل نژاد در این جلسه از پیوند بین هنر و هنرمند با بسیج سخن گفت.و اظهار داشت:: ویژگی افراد درون مجموعه بسیج، آن را به یک صفت ارزشمند تبدیل کرده است ووظیفه اودرجامعه ازدیگران سنگین تراست ومردم نیزازاو انتظارات بیشتری دارند

وسعت اندیشه، ویژگی بارز بسیجی

خلیل نژاد از وسعت اندیشه، سعه صدر، ادب وگفتار ,نزاکت دررفتاروتعهد در کار بعنوان ویژگی های یک هنرمندبسیجی یاد کرد

وی ابراز داشت: هیچ دشمنی بالاتر از جهل نیست. یک بسیجی وسعت نظر و اندیشه دارد.هرچه مطالعه انسان بیشتر باشد،  آگاه تر است و انسان آگاه، از تعصبات جاهلانه و کورکورانه فاصله میگیرد.حسین خلیل نژاد خاطر نشان کرد:  انسانی که دارای ویژگی شرح صدرباشد، درجهت خود برتر بینی گام بر نمی داردواین ازویژگی هایی است که اوراازدیگران متمایزمی کند

وی همچنین با اشاره به نامه امیرالمومنین علی(ع) به امام حسن (ع) معیارهای مختلف اخلاق را بیان کرد.

در پایان جلسه کتاب «مروری بر مجموعه ای از رفتارهای پسندیده و اصول شهروندی» به حاضرین در جلسه اهدا شد.

شایان ذکراست دراین جلسه عباس اعتماد مدیرکانون ضمن تشکرازاستاد وشرکت کنندگان جلسه ازهمایش یکروزه شعراونویسندگان استان گلستان درشاهرود خبرداد وافزود این همایش عصر پنج شنبه 14 آذردر فرهنگسرای مهربرگزار می گردد وی در پایان افزود دیدار و گفتگو با هنرمندان نیز دوشنبه 18 آذر با حضور علی عشق درتالار مهر بگذار خواهدگردید که علاقمندان می توانند شرکت نمایند

 


  
  

نمایش پل

 

سایت سیمرغ -استان سمنان:به همت کانون بسیج هنرمندان شهرستان سمنان ، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سمنان وسرپرستی بانک انصار استان سمنان نمایش پل از4 الی 13 آذرماه1392 در تئاتر شهرسمنان به روی صحنه رفت که به علت استقبال عموم این نمایش به مدت دو روز تمدید شد

نمایش «پل» حوادث بعد از قیام مختار را بیان می‌کند و شخصیت اصلی این نمایش،‌یک سازنده پل است که بعد از قیام مختار قصد عقوبت وی را دارند اما خودش معتقد بوده که از یاران و دوست‌داران امام حسین(ع) بوده است  . نویسنده این نمایشنامه محمد رحمانیان است و کارگردانی آن را نیز مصطفی باقرآبادی بر عهده دارد و45  هنرمند سمنانی در این نمایش هنری و ارزشی ایفای نقش می‌کنند.



  
  

شهید شهریاری

 

   

شهریارهایی که زنده اند

آذرماه 1389، نزدیک به یک ماه پس از آنکه جان ساورز رئیس سازمان جاسوسی خارجی انگلیس MI6 در اظهاراتی بیسابقه در مقابل دوربینها و خبرنگاران از استفاده روشهای اطلاعاتی برای ممانعت از پیشبرد برنامه هستهای ایران خبر داد، دکتر مجید شهریاری و دکتر مهدی عباسی دو تن از دانشمندان برجسته ایرانی علوم فیزیک هستهای در عملیاتهای مشابهی ترور شدند.

استفاده از ترور برای حذف مسئولین کلیدی جمهوری اسلامی امر تازهای نیست اما، ترور دانشمندان و عناصر دانشگاهی مسئلهای جدید در مواجهه با حرکت جمهوری اسلامی محسوب میشود. پس از اظهارات جان ساورز، معمای ترور شهید علیمحمدی استاد فیزیک دانشگاه تهران نیز خود به خود حل شد. تقابل راهبردی غرب با جمهوری اسلامی در تمامی سطوح وجود داشته و دارد.

حتی در حوزه علمی، ممانعتها و محدودیتهای دسترسی برای بهرهمندی از دستآوردهای علمی سابقه داشته است، ولی استفاده از روشهای نیمه سخت بر ضد اساتید دانشگاه جمهوری اسلامی نیاز به واکاوی دارد. به همین دلیلی مراسمات یادبود و بزرگداشت شهید شهریاری و دیگر شهدای هستهای، از اهمیت بالاتری نسبت به بزرگداشت دیگر شهدای عزیز کشورمان برخوردار است.

برای شناخت شهید شهریاری شاید این جملات دکتر علی اکبر صالحی است " شهید شهریاری برای پروژه تولید میله سوخت هستهای بیست درصدی که یک عملیات بسیار پیچیده علمی و صنعتی، حتی یک ریال دستمزد دریافت نکرده است. در حالی که اگر نیاز جمهوری اسلامی به این توانمندی به حدی است که 10میلیارد هم تقاضا میکرد، کشور مجبور به تأمین آن بود.” این شهید زنجانی، حافظ کل قرآن و مداوم بر استفاده از تفسیر آیت الله جوادی آملی بودهاند که به روایت همکاران و شاگردانشان در آنات مختلف زندگیاش متجلی بوده است.

از دیگر ابعاد مهم شخصیتی دکتر شهریاری، تحصیل ایشان در دانشگاههای ایرانی است. ایشان متولد شهر زنجان هستند و در مدارس همین کشور تحصیل کرده بود.

 

 

دکتر شهریاری به عنوان یکی از چند استاد برجسته بین المللی در رشته تخصصی خودشان در همین کشور تحصیل کردهاند و در همین کشور مدارج علمی و پژوهشی خود را طی کردهاند.

برای بسیاری از دانشجویانی که علاقه به علم آنها را به سراغ تکمیل تحصیلات در دانشگاههای خارجی میکشاند آشنایی با شخصیت و زندگی شهید شهریاری درسآموز خواهد بود.

ایشان در کنکور سراسری سال 1363 با کسب رتبه دوم در سهمیه مربوطه در رشته الکترونیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر پذیرفته شده و پس از فراغت تحصیل در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی هستهای شرکت کرده و با کسب رتبه اول تحصیلات خود را از سال 1369 در دانشگاه صنعتی شریف آغاز کرده است.

وی در سال 1371 نیز دوره کارشناسی ارشد خود را به پایان رسانده و با توجه به کسب رتبه اول در دوره مذکور با استفاده از آیین نامه دانشجویان رتبه اول، در دوره دکتری علوم و تکنولوژی هستهای دانشگاه صنعتی امیرکبیر پذیرفته شده است.

همسر دکتر شهریاری ایشان را اینگونه معرفی میکند: «اوایل ازدواجمان بود نیمههای شب از خواب بیدار میشدم میدیدم مجید نیست میرفتم میدیدم در اتاق مشغول نماز شب است این رویه مجید بود، بسیار به ندرت اتفاق میافتاد نماز شب مجید قضا شود، بویژه در ماههای اخیر به شدت در نماز شب گریه میکرد و صدای الهی العفو شبانه او همچنان در گوش من زنگ میزند.

همسر دکتر شهریاری تواضع و حجب و حیای او را مثال زدنی میخواند و میگوید به جرات میگویم در تمام زندگی مشترکمان کلمهای از مجید دروغ نشنیدم بهمین دلیل است که میگویم اگر مجید شهید نمیشد عجیب بود.

دکتر شهریاری سرپرستی مالی چند خانواده را برعهده داشت و مطمئنم تعداد دیگری هم تحت سرپرستی او بودهاند که ما از آن بیاطلاع هستیم.

وی میگوید: شهادت دکتر به خاطر تزکیه نفس وی بود، نه آن مدارج علمی. شهریاری شهید شد؛ زیرا مرگی جز شهادت برازنده وی نبود.

همسر دکتر شهریاری خود نیز یکی از اساتید دانشگاه است و اکنون به مقام جانبازی نائل آمده است، در جریان ترور همسرش، رشادت و شهامتی مثالزدنی از خود نشان میدهند و به دلیل تلاش برای نجات جان دکتر شهریاری مجروح میشوند.

انجام موفقیتآمیز وظیفه همسری و مادری و حضور مومنانه در جامع? خانم دکتر بهجت قاسمی نیز، میتواند الگویی برای جامعه زنان دانشگاهی باشد.

اگر چه شهریاری به ملأ اعلی شتافت و عند ربهم یرزقون است، اما شاگردان او زنده اند. شاگردانی که برای غرب از اورانیوم غنی شده بسیار هراسناک تر هستند.                                (شما 4/9/1392)