سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نه بخدایى که از قدرت او درمانده شبى سیاه به سر بردیم که روزى سپیدى را در پى خواهد داشت ، چنین و چنان نبوده است . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

صفحات اختصاصی
 
semnanhonar.ParsiBlog.com
آمار و اطلاعات

بازدید امروز :38
بازدید دیروز :30
کل بازدید :235823
تعداد کل یاداشته ها : 321
103/2/31
7:12 ص
شهید سال 1393 بسیج هنرمندان معرفی شد (شهید شاخص کشوری) - جامعه هنرمندان متعهد: وبلاگ فرهنگی هنری ویژه استان سمنان

 

به گزارش سیمرغ سازمان بسیج هنرمندان به سنت نیکوی سال های گذشته ی خود ، شهید قشر سال 1393 هنرمندان را اعلام کرد. براساس این گزارش هنرمندان بسیجی  برای تاسی به راه شهیدان گلگون کفن هر سال یکی از این ستارگان درخشان را به عنوان الگوی معرفی می کنند. که در سال جدید نام شریف شهید محمد باقر روحی به عنوان الگوی ویژه سال به جامعه هنری معرفی گردیده استو

در این مجال با زندگی و وصیت شهید آشنا می شویم.

خانة پدری

    امیر شهید محمد باقر روحی در پنجم فروردین ماه 1340 در روستای کاشیکلا دیده به جهان گشود . زادگاهش در بخش بندپی شرقی از توابع شهرستان بابل واقع است . او در میان مردمی صمیمی و متدیّن کودکی اش را سپری کرد.

او در دامان پدری روحانی ( مرحوم حاج شیخ محمد اسماعیل روحی ) و مادری پرهیزکار و عاشق اهل بیت پرورش یافت . نیاکان پدری اش همه اهل علم و تقوی بودند و به ذکر مصایب اهل بیت اشتغال داشتند و به همین منظور در خانة خود برای عزاداری سید الشهدا ( ع ) حسینیه ای احداث نمودند که هنوز پا برجاست از این رو به اندازة کافی از تربیت و اخلاق علمی فرهنگ اسلامی بهره داشت.

از پنج سالگی نماز را فرا گرفت و برای تعلیم قرآن کریم به مکتب خانه ده نزد حاجیه صفیه احمدی ( همسر مرحوم شیخ یعقوب الهی ) فرستاده شد . او به خاطر رفتار و خصلت های اخلاقی میان همگان خود شناخته بود و در مکتب خانه هم به عنوان امام جماعت کودکان به اقامة نماز می پرداخت.

پا به پای انقلاب

    او پس از سه سال تحصیل در مدرسة مهدیة اسلامی (بندپی) و یک سال در قائم شهر به همراه عمویش (حاج علی اکبر روحی) که توجه ویژه ای به تحصیل اطرافیان داشت ، به یزد می رود عمویش ،  در آن زمان در آنجا اشتغال داشت . شهید دورة متوسطه را در مدرسة اسلامی زرگران یزد می گذراند . این هنگام مصادف بود با اوج گیری انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی و شهید با توجه به زمینة خانوادگی به حرکت مردمی پیوست و در یزد در راهپیمایی های مردمی شرکت می کرد. او در آنجا از محضرآیت الله شهید صدوقی بهره می برد

1-در آن روزها در یک اقدام انقلابی به همراه دو تن از هم فکرانش ( که یکی از ایشان هم مازندرانی بود) ، یک تریلی کرایه می کنند و در فرصتی مناسب با ریسمان ، مجسمة شاه را در میدان شهر به پایین می کشند وبدون این که مشکلی برایشان پیش بیاید از آنجا می گریزند

2-پیوستن به ارتش انقلابی

    پس از پیروزی انقلاب اسلامی او و دوستش ( مهندس عرب تبار ) که تازه دیپلم گرفته بودند به قم می روند و در آزمون تربیت معلم آنجا شرکت می کنند . هر دو قبول می شوند اما به خاطر مصادف شدن با جریان انقلاب فرهنگی و بسته شدن مراکز آموزش عالی از تحصیل باز می مانند .از طرف عمویش به او پیشنهاد می شود که به خاطر تعطیلی دانشگاه های کشور با همکلاسی هایش که برای ادامه تحصیل به هندوستان می رفتند همراه شود ولی نپذیرفت و در آزمون دانشگاه افسری امام علی (ع) شرکت می کند و قبول می شود.

همبستگی با سپاه و روحانیت

    سال های نخستین دهة شصت ، عرصة تاخت و تاز گروهک ها بود که ترور ها و جنایت های بسیاری را سبب شدند و نیز از سویی برآن بودندکه ارتش رادر برابر سپاه پاسداران قرار دهند که با هوشیاری به موقع دانشجویان دانشکده افسری امام علی (ع) در سال 1360 و حضور در قم و دیدار با علما و مسئولین سپاه پاسداران همبستگی خود را با دیگر نهاد های انقلابی نظام اسلامی اعلام کردند و این حربة دشمن را خنثی نمودند .

    دیدار با امام

    وقتی از دانشکدة افسری فارغ التحصیل شدند ، برای تجدید میثاق به جماران نزد امام رفتند . آنها نخستین گروه ارتشی بودند که از دستان مبارک ایشان سردوشی گرفتند.3 شهید که ذوب در ولایت بود از همان لحظه عزم خود را برای پادر رکابی سپاه اسلام جزم نمود و به راستی که از این آزمون سخت سربلند بیرون آمد. خاطرة آن دیدار تأثیر عمیقی در اراده و عزم شهید گذاشت .

 زندگی هنری

ایشان در طی دوران تحصیلشان در دبیرستان ، نشانه های علاقه و استعدادشان در هنر با نوشتن پارچه ها ، اعلامیه ها و همچینین با ترسیم چهره شهدای محل  نمایان گردید.

ایشان در 22 بهمن 1358 با قبولی در آزمون ورودی دانشگاه افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران پذیرفته شدند. در دانشگاه ضمن تحصیل به کارهای هنری نیز میپرداختند ازجمله آثار ایشان نقاشی نقشه ایران به همراه آرم دانشگاه افسری بر روی دیواره کوه در محل آموزش دانشجویان دانشگاه امام علی (ع) در جاده هراز می توان نام برد.

در سال 1364 ایشان جهت فراگیری هنر خوش نویسی به صورت حرفه ای نزد استاد منوچهر اسکندری از اساتید به نام استان مازندارن آموزش را آغاز نمودند و تا سال 1366 دوره های مقدماتی تا خوش را گذراندند. در سال 66 به دلیل مشغله زیاد در جبهه نتوانستند دوره عالی را به اتمام برسانند . البته ایشان در اوقات فراغت در سنگر به تمرین و مشق خط مشغول بودند که از آثار خوش نویسی و نقاشی ایشان در این دوره سال ها بعد نمایشگاه عکسی در سال 1384 در شهرستان بابل برپا گردید .

این شهید بزرگوار در تاریخ 22تیر ماه 1367 در منطقه فکه به شهادت رسیدند و پیکر ایشان به صورت گمنام در قطعه شهدای گمنام بهشت زهرای تهران دفن گردید. بعد از تشخیص هویت و انتقال پیکر ایشان به مزار روستای کاشیکلا مراسم یادبودی برای ایشان در زادگاهشان برگزار گردید. در خلال این مراسم ویژه نامه سرو سربلند از زندگی نامه و آثار شهید نیز به چاپ رسید.

در سال 1391 کتاب یوسف گم گشته به قلم یوسف الهی و حمید روحی ( فرزند شهید ) توسط انتشارات سوره سبز منتشر گردید که در این کتاب ضمن معرفی و بازگویی زندگی نامه این شهید منتخبی از آثار و تصاویر ایشان نیز ارائه شد.

در آذر ماه سال 1392 در مراسم یادبود شهدای هنرمند استان مازندران آثار این شهید بزرگوار نیز در معرض دید عموم قرار گرفت .

بخشی از وصیتنامه شهید هنرمند محمدباقر روحی

بسم الله الرحمن الرحیم

«و لا تَقُولُوا لِمَن‏‎ْْیٌقْتَلٌ فی سبیل الله اَمْواتاً بَلْ احیأٌ و لکن لا تَشْعٌرون » کسی که مرا طلب کند مرا می یابد  کسی که مرا یافت مرا می شناسد و آن که مرا شناخت عاشقم می شود و کسی که عاشقم شود عاشقش می شوم و کسی را که من عاشقش شوم می کشمش و هر که را من کشته اش سازم دیه او بر عهده خودم می باشد و آن که را من عهده دار دیه اش گشتم دیه اش خود خواهم بود .

    به نام الله و یاد او که روحبخش انسان است . رحمتش بر همه انسانها جاری و رحمانیتش بر بندگان خاص جریان دارد . او را سپاسگزاریم که بر ما منت نهاد که امت مستضعف را وارث زمین گردانید و انقلاب اسلامی ایران را به رهبری جان جانان مراد مریدان امید مستضعفان امام خمینی پیروز گردانید و این پیروان صدیق صاحب الزمان ( عج ) را در پاسخ به ندای هَلْ من ناصر امام حسین ( ع ) یاری نمود و درود بر امت  مسلمان و صابر و غیور ایران که خوب از امانت خداوند حراست و پاسداری کردند و در رساندن آن به صاحب اصلی یعنی حضرت ولی عصر ( عج ) کوشا می باشند . شکر و سپاس می گزارم ، خداوند منان را که این سعادت نصیبم ساخت تا به عنوان یک سرباز کوچک در سپاه اسلام جهاد کنم و دشمنان خدا و قران را با یاری خدا نابود سازم تا بنای طاغوت از زمین بر چیده شود و عدالت و قوانینی الهی حاکم بر انسان گردد . بر شما امت بپا خاسته فرض است که از بذل جان و مال در راه تداوم انقلاب خونبار اسلامی دریغ نورزیده و با تقویت روحانیت اصیل ، اسلام را بیمه کنید و سعی کنید که اسلامتان از اسلام روحانیت جدا نشود در طریق صیانت از خط امام که همان خط اسلام و پیامبر و ائمه اطهار است در کنار امام اشتیاق ورزیده و مبادرت کنید .

    دو نکته توجه می دهم اول آنکه در این برهه از زمان که انقلاب اسلامی عزیز با خطرهای گوناگونی مواجه است بزرگتر و مهمتر وظیفه انجام یک انقلاب اخلاقی است در جامعه و این مهم را اگر انجام رساندید پیروزید و در این راه امام را سرمشق خود قرار دهید

 دوم اینکه به جان امام دعا کنید و از حق تعالی بخواهید تا بر عمر پربرکتش تا ظهور حضرت مهدی ارواح العالمین له الفداء بیفزاید . انشاء الله

اللهم اَغْفرلی کل ذَنْبٍ اَذْ نَبْته و کٌلّ خطیئتهٍ اخطاتها

                                        والسلام محمدباقر روحی